Yrityksen Elämän Eliksiiri

Ollaan rehellisiä. Yrityksen kasvattaminen on vaikeaa. On työntekijät, kirjanpito, markkinointi… mutta missä suurin osa möhlii on markkinointi. Ajatella, yrityksen elämän eliksiiri.

Et voi pärjätä ilman markkinointia; oli se sitten puskaradioon tai somemainontaan perustuvaa. Jos ei ole asiakkaita, kuinka voit pyörittää yritystä?

Olin kerran puhelinmyyntityössä. Soittelin ihmisille päivät pitkät, myyden niitä perus lehtiä.Ja jos totta puhutaan, olin SURKEA.

Olin tyypillinen puhelinmyyjä: luin käsikirjoitusta sata lasissa kunnes minulle lyötiin joko luuri korvaan tai ihmiset keskeyttivät minut ja sanoivat “ei kiitos”, jonka jälkeen puhuin seinille.

Yrityksen huippumyyjät saivat myytyä monta lehteä tunnissa, minulla taas tuli myyntiä ehkä kaksi lehteä neljään tuntiin. Olin TODELLAKIN jäljessä.

En silloin tiennyt, miksi en saanut myytyä juuri yhtään lehteä.

Olet varmaan joskus kuullut sanonnan “myynti on numeropeliä”. Ja niinhän siinä kävi:

Lopulta eräs ystävällinen mummeli sanoi että “laita lehti tulemaan”. Olin haltioissani: ensimmäinen myynti!

Muta asia jota en ymmärtänyt, oli se miksi myynti oli niin hankalaa.

Älä Myy Kenkiä Ihmisille Joilla Ei Ole Jalkoja

Mietin ongelmaa kauan aikaa, kunnes hoksasin: myin väärille ihmisille.

Jotkut henkilöistä kenelle soitin olivat 30-40 vuotiaita, ketkä eivät ikipäivänä ostaisi mitään lehteä. Toiset taas olivat 70-80 vuotiaita vanhuksia, ketkä lukevat lehtiä aamulla, päivällä, illalla, ja heräävät lukemaan niitä myös keskellä yötä.

Myyminen näille 30-40 vuotiaille on kuin tarjoaisi lapasia kädettömälle tai pihviä kasvissyöjälle.

Avataan asiaa hieman esimerkin avulla: Sanotaan että sinulla on maailman paras balettikenkä. Puettua kengän jalkaasi, sinusta tulee heti 70% parempi tanssija.

Menet lavalle, esittelet kengän: sinulla on täydellinen myyntipuhe, tuote on mahtava, koko esitys menee aivan nappiin…

…mutta et saa myytyä ainuttakaan kenkää.

Miksi?

Yleisö on täynnä Harley Davidson moottoripyöräilijöitä, jotka eivät ikinä ostaisi kenkääsi.

Syy miksi kerron tämän kaiken on se mitä eräs kuuluisa markkinoija ja copywriter Gary Halbert kutsui “nälkää näkeväksi yleisöksi”.

Halbert piti seminaarin, jossa hän sanoi:

“Sanotaan, että perustamme molemmat purilaismestat. Sinulla voi olla mikä tahansa kilpailuetu: paras ruoka, paras sijainti, paras asiakaspalvelu, kunhan minä saan nälissään olevan yleisön.”

Mitä tahansa palvelua myytkään, varmista että myyt ihmisille jotka tarvitsevat tuotettasi, haluavat tuotteesi, ja voivat ostaa tuotteesi. Myy nälissään olevalle yleisölle.

Ajattele omaa nälissään olevaa yleisöäsi.

Tämä on myös se syy miksi testaamme aina ensimmäisenä kohdeyleisöä, kun työskentelemme asiakkaidemme kanssa. Kuka vastaa parhaiten tarjoukseen? Jos haluat tietää, ota yhteyttä.